Projekt graficzny to element większej układanki. Aby spełnił cele, jakie przed nim stawia przedsiębiorca, warto dobrze przygotować się do procesu. Niezależnie od tego czy będzie to roll-up, baner czy plakaty do systemów wystawienniczych, zarówno klient jak i grafik muszą wykonać swoje zadanie, aby finalny projekt ujrzał światło dzienne i przyciągnął odbiorcę.
Brief dla studia graficznego – czy jest potrzebny?
Brief to dokument, w którym trzeba wypisać sporo informacji. Wielu przedsiębiorców nie lubi lub po prostu nie ma czasu na wypełnienie- dlatego przekazuje zadanie asystentce lub stosuje mało wnoszące równoważniki zdań. Tymczasem brief to nie wyraz złośliwości studia graficznego a jedynie chęć odpowiedzi na Twoje potrzeby i przygotowanie najlepszego możliwego projektu.
Co zawiera brief?
Zwykle pojawiają się tam pytania na temat Twojej firmy, branży, otoczenia konkurencyjnego oraz tego w jaki sposób prezentujesz swoje wartości i ofertę na rynku. Punktem obowiązkowym są pytania o Twoje założenia i oczekiwania względem projektu, próbki stylu który preferujesz. Brief weryfikuje czy posiadasz i stosujesz system identyfikacji wizualnej, z którym omawiany projekt musi współgrać.
Na stronie internetowej dostawcy zwykle znajduje się brief do pobrania. Jeśli nie, możesz o to zapytać podczas rozmowy lub skorzystać z gotowych wzorów zamieszczonych w Internecie. Twoim dostawcą może być grafik – freelancer lub studio graficzne, które współpracuje z drukarnią, tak aby zapewnić kompleksową obsługę klienta.
Współpraca z grafikiem – etapy
Zazwyczaj współpraca ze studiem graficznym ma przewidywalny przebieg, warunkowany przed poszczególne etapy realizacji zlecenia. W zależności od preferencji obu stron i wartości projektu, zatwierdzenie współpracy może mieć miejsce mailowo lub w postaci formalnej umowy, dokładnie opisującej poszczególne etapy realizacji.
Typowe kamienie milowe to:
- Rozmowa, wypełnienie briefu, zbadanie potrzeb i możliwości,
Wycena realizacji zlecenia, - W zależności od projektu, przesłanie materiałów (treści, fotografie) może być niezbędne jeszcze na etapie wyceny lub być elementem współpracy już po rozpoczęciu współpracy,
- Proces projektowania (to bardzo pojemne hasło, które obejmuje zapoznanie się z księgą znaku, selekcją otrzymanych informacji, dostosowaniem parametrów technicznych, poszukiwaniem inspiracji aby móc na przykładach potwierdzić zrozumienie wspólnego kierunku estetycznego, które prowadzi do kolejnego punktu)
- Przedstawienie kilku koncepcji – wizualizacje lub pierwsze grafiki (ilość jest ustalana przed wyceną),
- Dyskusja nad projektem i poprawki,
- Oddanie zlecenia,
- Rozliczenie.
Jaki jest czas realizacji projektu graficznego?
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od złożoności projektu a także od indywidualnych ustaleń z grafikiem/project managerem – dlatego warto te kwestie poruszyć już na samym początku rozmów. Na przyspieszenie czasu realizacji wpływa Twoje zaangażowanie – szybka informacja zwrotna, akceptacje lub prośba o poprawki, dostarczanie treści zdjęć – to istotne elementy wpływające na płynność współpracy.
Jak przygotować plik do druku?
Zaprojektowaną grafikę trzeba przygotować do druku, wybrać adekwatną do potrzeb metodę druku a następnie przekazać ją do drukarni.
Najlepszym formatem dla plików do druku jest pdf, gdyż pozwala na zapisanie grafiki wektorowej. Drukując jeden projekt w kilku rozmiarach zyskujesz pewność, że dostosowanie rozmiaru nie pogorszy w żaden sposób jakości grafiki. Dobrą praktyką jest dostarczanie projektu w kolorach CMYK, ponieważ druk jest wykonywany właśnie z użyciem CMYK.
Jeśli natomiast chodzi o metodę druku – do dyspozycji masz offset, druk cyfrowy, jak również druk wielkoformatowy. Czy któryś z nich z klucza jest najlepszy? Naszym zdaniem nie, wszystko zależy od wielkości nakładu, formatu oraz potrzeby personalizacji czy pełnej gamy kolorów. Wskazówki, którą technikę drukarską najlepiej wybrać, znajdziesz w tym artykule.
Istotny jest również wybór właściwej drukarni, która będzie partnerem na każdym etapie współpracy i doradzi w wątpliwych kwestiach. Zyskaj spokój głowy i gwarancję jakości – wielkiformat.biz zaprasza do współpracy!