Projekt graficzny to element większej układanki. Aby spełnił cele, jakie przed nim stawia przedsiębiorca, warto dobrze przygotować się do procesu. Niezależnie od tego czy będzie to roll-up, baner czy plakaty do systemów wystawienniczych, zarówno klient jak i grafik muszą wykonać swoje zadanie, aby finalny projekt ujrzał światło dzienne i przyciągnął odbiorcę.

Brief dla studia graficznego – czy jest potrzebny?

Brief to dokument, w którym trzeba wypisać sporo informacji. Wielu przedsiębiorców nie lubi lub po prostu nie ma czasu na wypełnienie- dlatego przekazuje zadanie asystentce lub stosuje mało wnoszące równoważniki zdań. Tymczasem brief to nie wyraz złośliwości studia graficznego a jedynie chęć odpowiedzi na Twoje potrzeby i przygotowanie najlepszego możliwego projektu.

Co zawiera brief?

Zwykle pojawiają się tam pytania na temat Twojej firmy, branży, otoczenia konkurencyjnego oraz tego w jaki sposób prezentujesz swoje wartości i ofertę na rynku. Punktem obowiązkowym są pytania o Twoje założenia i oczekiwania względem projektu, próbki stylu który preferujesz. Brief weryfikuje czy posiadasz i stosujesz system identyfikacji wizualnej, z którym omawiany projekt musi współgrać.
Na stronie internetowej dostawcy zwykle znajduje się brief do pobrania. Jeśli nie, możesz o to zapytać podczas rozmowy lub skorzystać z gotowych wzorów zamieszczonych w Internecie. Twoim dostawcą może być grafik – freelancer lub studio graficzne, które współpracuje z drukarnią, tak aby zapewnić kompleksową obsługę klienta.

Współpraca z grafikiem – etapy

Zazwyczaj współpraca ze studiem graficznym ma przewidywalny przebieg, warunkowany przed poszczególne etapy realizacji zlecenia. W zależności od preferencji obu stron i wartości projektu, zatwierdzenie współpracy może mieć miejsce mailowo lub w postaci formalnej umowy, dokładnie opisującej poszczególne etapy realizacji.

Typowe kamienie milowe to:

  1. Rozmowa, wypełnienie briefu, zbadanie potrzeb i możliwości,
    Wycena realizacji zlecenia,
  2. W zależności od projektu, przesłanie materiałów (treści, fotografie) może być niezbędne jeszcze na etapie wyceny lub być elementem współpracy już po rozpoczęciu współpracy,
  3. Proces projektowania (to bardzo pojemne hasło, które obejmuje zapoznanie się z księgą znaku, selekcją otrzymanych informacji, dostosowaniem parametrów technicznych, poszukiwaniem inspiracji aby móc na przykładach potwierdzić zrozumienie wspólnego kierunku estetycznego, które prowadzi do kolejnego punktu)
  4. Przedstawienie kilku koncepcji – wizualizacje lub pierwsze grafiki (ilość jest ustalana przed wyceną),
  5. Dyskusja nad projektem i poprawki,
  6. Oddanie zlecenia,
  7. Rozliczenie.

Jaki jest czas realizacji projektu graficznego?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od złożoności projektu a także od indywidualnych ustaleń z grafikiem/project managerem – dlatego warto te kwestie poruszyć już na samym początku rozmów. Na przyspieszenie czasu realizacji wpływa Twoje zaangażowanie – szybka informacja zwrotna, akceptacje lub prośba o poprawki, dostarczanie treści zdjęć – to istotne elementy wpływające na płynność współpracy.

Jak przygotować plik do druku?

Zaprojektowaną grafikę trzeba przygotować do druku, wybrać adekwatną do potrzeb metodę druku a następnie przekazać ją do drukarni.
Najlepszym formatem dla plików do druku jest pdf, gdyż pozwala na zapisanie grafiki wektorowej. Drukując jeden projekt w kilku rozmiarach zyskujesz pewność, że dostosowanie rozmiaru nie pogorszy w żaden sposób jakości grafiki. Dobrą praktyką jest dostarczanie projektu w kolorach CMYK, ponieważ druk jest wykonywany właśnie z użyciem CMYK.

Jeśli natomiast chodzi o metodę druku – do dyspozycji masz offset, druk cyfrowy, jak również druk wielkoformatowy. Czy któryś z nich z klucza jest najlepszy? Naszym zdaniem nie, wszystko zależy od wielkości nakładu, formatu oraz potrzeby personalizacji czy pełnej gamy kolorów. Wskazówki, którą technikę drukarską najlepiej wybrać, znajdziesz w tym artykule.

Istotny jest również wybór właściwej drukarni, która będzie partnerem na każdym etapie współpracy i doradzi w wątpliwych kwestiach. Zyskaj spokój głowy i gwarancję jakości – wielkiformat.biz zaprasza do współpracy!

Poprzedni wpis
Na czym polega różnica między drukiem cyfrowym i offsetowym (klasycznym)?
Następny wpis
Kiedy wybrać baner odblaskowy?