Dlaczego nie należy ufać monitorom, tabletom i smartfonom?
Odpowiedź jest prosta: obraz wydrukowany jest fizycznie czymś zupełnie różnym od obrazu wyświetlanego na jakimkolwiek wyświetlaczu (monitorze komputerowym, laptopie, tablecie, smartfonie). To co widzimy na monitorze jest światłem bezpośrednim, to co widzimy na wydrukowanej kartce jest światłem odbitym.
Natomiast, czym dalej w las tym bardziej wszystko się komplikuje. Nasze rozważania podzielimy na trzy części: wyświetlacze, druk i podsumowanie.
Wyświetlacze
Wyświetlacze (monitory, laptopy, tablety i smartfony) różnią się między sobą; nawet w obrębie tej samej grupy. Obraz wyświetlany na kilku smartfonach będzie wyglądał na każdym z nich inaczej. Czasami różnice będą od razu widoczne a czasami po dłuższej obserwacji. Na jednym z nich brązowy prostokąt będzie brązowy, na innym prawie czarny. Widac to na przykladzie poniżej.
Podobne zjawisko występuje kiedy popatrzymy na różne monitory. Z tego powodu może dochodzić do nieporozumień już na linii klient – grafik. O drukarni będzie później. Przykład: Wysyłam do mojego klienta projekt ulotki. Okazuje się, że nie podoba mu się odcień czerwieni użyty w ulotce. Prosi o zmianę. W tym momencie warto się zastanowić, czy widzimy to samo na naszych monitorach.
Zakres barw wyświetlany przez monitor jest inny niż w druku. Kolory na monitorze będą żywsze niż w druku offsetowym
Monitory w studiach graficznych powinno się kalibrować. Chodzi o to, aby obraz na wyświetlaczu był jak najbliższy temu, który później będzie drukowany. Należy zaznaczyć, że nie da się skalibrować monitora idealnie precyzyjnie.
Druk
Techniki drukarskie też różnią się między sobą. Generalnie dzielimy druk na druk offsetowy i cyfrowy. Ulotki, foldery, katalogi i podobne drukujemy na maszynach offsetowych (większe nakłady) lub cyfrowych (mniejsze nakłady). Druk offsetowy wymaga przygotowania matryc, natomiast cyfrowy polega na przesłaniu obrazu bezpośrednio do urządzenia drukującego (tak samo jak zwykłe drukowanie z komputera). Drukiem cyfrowym jest również druk wielkoformatowy. Tutaj technika jest identyczna jak w zwykłych drukarkach atramentowych jednak maszyny są dużo większe i druk szybszy.
Wobec powyższego sytuacja w druku też jest dość skomplikowana. Ten sam obraz będzie się różnił kiedy porównamy wydruki z różnych urządzeń: analogowych i cyfrowych. Różnice będą w kolorze, nasyceniu, kontraście. Czasami zauważalne tylko dla konesera lub fachowca (fotografa, grafika, drukarza). Należy, oczywiście dążyć do tego, aby zminimalizować te różnice. Maszyny drukujące też są kalibrowane. Jest to bardzo skomplikowany proces polegający na drukowaniu i sczytywaniu przez kolorymetr tysięcy próbek. Potem specjalistyczne oprogramowanie przelicza wyniki porównując je z próbkami wzorcowymi. Do każdego rodzaju papieru, folii, banera trzeba przeprowadzić oddzielną kalibrację. W trakcie druku komputer na podstawie tak sporządzonych profili kolorystycznych koryguje obraz wysyłany do urządzenia drukującego.
Podsumowanie
Na etapie oglądania projektu graficznego mogą pojawić się różnice w kolorze na różnych wyświetlaczach. W DRUKARNI PEPE, jeżeli pojawią się wątpliwości, staramy się dokładnie ustalić i wyjaśnić kwestie kolorystyczne z naszymi klientami zanim zaczniemy realizować projekt.
Nasze urządzenia drukujące banery, ulotki, wizytówki, nalepki, itp są skalibrowane i co jakiś czas sprawdzane pod kątem dokładności w odwzorowaniu wszystkich kolorów.
Wypadki się zdarzają, ale potrafimy przyznać się do błędu.